Online aankopen dalen

Ondanks de meeste winkels gesloten waren vanwege de lockdown, werd er dit kwartaal minder online gekocht dan dat vorig jaar.

Uit onderzoek van BeCommerce blijkt dat de Belg 2,7 miljard euro uitgaf aan online aankopen in het eerste kwartaal. Dit is zo’n procent minde dan vorig jaar.

Dit is zeer vreemd want de niet-essentiële winkels waren twee maanden gesloten en de helft van de handelaars richtte een webshop op. De populairste categorie was ‘huis en tuin’. Daarnaast heeft multimedia ook een grote groei gemaakt vaanwege het massale thuiswerken en nood aan entertainment.

De daling van de cijfers komt door het stilvallen van de reis- en evenementensector, die normaal het sterkt vertegenwoordigd is. Ook de vliegtickets, accomodaties en pakketreizen daalden sterk.

Het aantal consumenten daarintegen is wel gestegen. Er zijn in het eerste kwartaal zo’n 117.000 nieuwe consumenten.

Het verbaasd me zeker dat de online aankoopcijfers gedaald zijn. Ikzelf ben veel meer gaan bestellen omdat alles gesloten was. Bpost en andere pakketdiensten liepen veel vetraging op door de massale online aankopen, die op dit vlak wel gestegen zijn. De reis en accommodatie secor daarintegen zijn sterk gedaald, wat ergens ook logisch is. Niemand weet goed wanneer en naar waar we weer gaan kunnen reizen etc. Als ik erover nadenk is het dus inderdaad wel logisch dat het totaal cijfer gedaald is. Hopelijk wordt alles snel duidelijk en kunnen we snel weer reizen naar waar we willen zodat deze sector weer herstelt en de totaal aankoopcijfers weer stijgen.

Bron:

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/belg-koopt-minder-online-ondanks-lockdown/10232559.html

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *