Metasystems – Dado Van Peteghem

Op 4 maart kreeg ik de kans om de lezing ‘Metasystems’ gegeven door Dado van Peteghem bij te wonen. Dado is CEO en CO-founder van Duval Union Consulting, een onderneming die andere bedrijven voorruit helpt bij de ontwikkeling van digitale strategieën.

De lezing werd georganiseerd door HangarK en ging online door. De lezing was een soort vervolg op zijn nieuwste boek ‘Metasystems’ waarin hij vooral spreekt over de digitale revolutie en welke impact Covid-19 hierop heeft. Ook had hij het over 10 verschuivingen die zich ook na deze pandemie nog zullen voordoen. Beide aspecten haalde hij terug naar boven tijdens de presentatie.

De 10 verschuivingen waar hij over spreekt hebben dan ook een hele grote impact gehad op de digitale revolutie, zeker in deze pandemie. Verschillende organisaties hadden geen andere keuze dan hun aan te passen aan het digitale, anders was de kans groot dat ze hun deuren mochten sluiten.

Één van de tien verschuivingen die Dado aanhaalde was ‘The Big gets bigger’.

Deze verschuiving gaat over de grote bedrijven, denk maar aan Amazon, Google, Facebook … die doorheen deze pandemie sterk zijn blijven groeien. Graag willen deze bedrijven hun groei dan ook blijven behouden na deze pandemie. Dit doen ze voornamelijk door hun organisaties te laten focussen op gezondheid, iets wat na deze pandemie hoogstwaarschijnlijk veel aandacht gaat krijgen. Zo zijn bijvoorbeeld Amazon Care en Google Health ontstaan.

Als tweede trok de verschuiving ‘Waarde in bedrijven’ zeer sterk mijn aandacht.

Hier had Dado het over het belang die de mens hecht aan waarden. We denken steeds meer na bij wat we kopen en waar we het kopen. Een bedrijf die zich enkel inzet voor winst trekt niet langer onze aandacht. Daarom is het ook belangrijk voor bedrijven om zich hier op in te zetten. Zo focus ik me bijvoorbeeld bij het opstarten van mijn project ‘Greenprints’ op de duurzaamheid van de textielsector. Voor Greenprints is winst een bijzaak, duurzaamheid komt daarentegen op één te staan.

Als laatst heb ik het graag over de verschuiving ‘Samenwerkingen en partnerschappen’.

Net als bij de vorige verschuiving hechten mensen veel waarde aan de onderlinge samenwerkingen. Het is belangrijk voor organisaties om samen te werken met iemand die dezelfde waarden en inzichten heeft als hen. Profit staat niet langer op één bij samenwerkingen, het gaat erover dat je je partners moet kennen en begrijpen. Dado gaf ons ook 3 fases hoe je je partnerbedrijf zo goed mogelijk kan leren kennen: Chat, Date & Marry.

In de ‘Chat’ fase is het de bedoeling dat de bedrijven elkaar leren kennen. Eens er interesse is kunnen ze verder gaan naar de ‘Date’ fase. Hier is het de bedoeling dat de bedrijven elkaars waardes leren kennen en gaan kijken hoe deze kunnen worden toegepast op hun eigen organisatie. Wanneer er na deze fase nog steeds interesse is kunnen ze over gaan naar de ‘Marry’ fase waarin ze overgaan tot een samenwerking.

De lezing sloot voor mij helemaal aan bij de opleiding Netwerkeconomie. We komen steeds meer en meer in contact met de digitale revolutie, de voorbeelden en aspecten die Dado aanhaalde waren daarbij heel interessant. Ook de 10 verschuivingen die hij aanhaalde trokken mijn aandacht, deze neem ik zeker mee voor mijn eigen project!  

Geplaatst in Geen categorie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *