Data streamen vanuit de fysieke wereld naar een digitale canvas Fase 1

In het tweede semester van het academiejaar 2019-2020, maakte ik kennis met de module ‘basiskennis statistiek, databases en netwerkmodellering’. Niet enkel voor mij maar hoogstwaarschijnlijk ook voor mijn medestudenten was deze module iets nieuws.

Zoals de naam het zegt, zou het waarschijnlijk gaan over grafieken, data etc. Door de verschillende projecten die we kregen, werd al snel duidelijk wat de bedoeling van deze module was. Zo kregen we één project ‘data streamen vanuit de fysieke wereld naar een digitale canvas’.

De bedoeling hierbij was, dat we een arduino opstelling maakten die bestond uit 8 leds. Hierna moesten we de data van ons Arduino streamen naar een csv-bestand, dit deed ik via ‘Coolterm’. Eens we dit bestand hadden, konden we via ‘Knime’ verschillende analyses gaan doen. Ik koos ervoor om een histogram te maken waarop we kunnen zien hoevaak en welke led is aangegaan.

Dit project deed zich voor tijdens de lockdown, het was dus een project van op afstand, wat het weliswaar moeilijker maakte. Het project werd ons stap voor stap uitgelegd via ‘Leho’, het platform van Howest, door onze lectoren Ann Deraedt en Lanssen Putteman.

Er werd van ons verwacht dat we telkens enkele nodige stappen uitvoerden voordat we een wekelijkse online meeting hadden. Tijdens deze online meeting hadden we de mogelijkheid om vragen of onze problemen voor te leggen. Naast deze sessies hadden we ook een ‘discussie-platvorm’ waar we onze vragen op konden stellen.

Het leek me geen makkelijke opdracht maar het had zijn voordelen. Doorheen het academiejaar heb ik ondervonden van mezelf dat ik een thuiswerker ben. Voor mij was het dus ideaal, ik kon werken wanneer en hoelang ik zelf wou.

Ik ging samen met een medestudent aan het werk. We communiceerden via ‘Teams’ en deden zo elk ons ding. Wanneer er een probleem was, konden we elkaar helpen waar nodig. Onze lectoren waren ook steeds beschikbaar voor wanneer we elkaar niet konden helpen.

Ik vond dit zeker een geslaagde manier van werken. Zo leerden we bij van elkaar, vulden we elkaar aan waar nodig en leerden we er zelf ook uit. Moest ik alleen doorheen dit project gegaan zijn, zou ik hoogstwaarschijnlijk meer getwijfeld hebben. Niet enkel over wat ik doe maar ook over hoe correct ik het doe. Het samenwerken zorgde bij mij voor een hoop bevestiging, iets waar ik nood aan heb.

Na veel zweten, is het ons gelukt! Een hoop die van mijn schouders valt. Doorheen het project heb ik me veel opgejaagd bij dingen die mislukken, maar op het einde ben ik zo opgelucht en trots dat het mij is gelukt!

Hetgeen waar ik het meest trots op ben is, dat ik begrijp wat ik heb gedaan. Ik heb data vanuit een Arduino project gestreamd en hiervan een analyse gedaan in Knime, mijn resultaten zal ik hieronder delen. Volgende week ga ik aan de slag met de tweede fase van dit project. Hierin moet ik de opgedane kennis toepassen op een nieuw Arduino project.

Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat lopen. Ik ga zeker tewerk gaan op dezelfde manier als in fase 1. Hopelijk lukt het even goed. Wat ik wel heb geleerd is, om zelf te gaan experimenteren met de verschillende functies binnenin de programma’s waar ik mee werk (Knime, Coolterm, Arduino). Dit zal ik dan ook zeker doen volgende week.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *